In de Spotlight

Maria Gruppelaar

Maria Gruppelaar (Utrecht, 1959) schildert en maakt houtconstructies en het liefst combineert ze dit. Belangrijk in het maakproces vindt ze Serendipiteit;  het vinden van iets onverwachts en bruikbaars terwijl je op zoek bent naar iets anders. Ze experimenteert graag en wil dat haar werk lichtvoetig is of speels. Tegelijkertijd stelt ze zich ook vragen over het bestaan, over hoe je wordt gevormd of over hoe je dingen bereikt, het leven zelf als trial and error. Maria Gruppelaar zit vol energie nu ze is afgestudeerd aan de kunstacademie. Goed voorbereid begint ze aan onze vijf uitgelichte vragen.

Als je een dag of nacht in een museum mocht doorbrengen welk museum zou dat dan zijn?
Ja moeilijk, maar ik denk toch het Gemeentemuseum in Den Haag, want ik moet de nacht er door zien te brengen en daar heb ik aardig wat te zien. Ik vind het sowieso een prachtig gebouw. Ze hebben er altijd wel een toonaangevende tentoonstelling, maar ook de vaste collectie is de moeite waard. Museum De Pont in Tilburg is ook fantastisch en dat geldt ook voor Kröller-Müller.

Indian Summer

Heb je zelf een werk gemaakt dat je absolute favoriet is?
Gek genoeg is nu favoriet datgene wat ik het laatst heb gemaakt, maar dat hoor je wel vaker van kunstenaars. Je bent er dan nog zo aan verbonden. Deze werken heten ‘Springtime’ en ‘Indian Summer’.

Wanneer ben je begonnen en hoe heeft zich dat ontwikkeld?
Toen ik jong was ben ik op de lerarenopleiding afgestudeerd als docent beeldende vakken en kunstgeschiedenis/kunstbeschouwing. Daarna heb ik een tijdje een brei-atelier gehad met een vriendin. Toen ik kinderen kreeg ben ik gestopt en toen ze ouder waren, ben ik schildercursussen gaan doen. Op een gegeven moment kreeg ik in de gaten dat er een kunstacademie was in Haarlem/Leiden. Een vijf jaar durende opleiding, maar ik heb er met een tussenstop zeven jaar over gedaan. Wat maakt het uit, ik doe het voor mijn plezier. Zo heeft het zich ontwikkeld.

Wie of wat inspireert je en waarom?
Veel kunstenaars hebben een andere kunstenaar die hen inspireert. Ik ga meer uit van wat ik zie, vooral trial en error; het schilderij vraagt wat de volgende stap zou zijn. Ik vind het werk van Marc Mulders erg mooi, maar ook wat oudere kunstenaars zoals Mark Rothko, Willem de Kooning en Eugène Brands, en wat moderner Olivier Goethals – eigenlijk meer architect. Ik ben er vast nog veel vergeten. Over het algemeen voel ik me het meest aangetrokken tot kunstenaars die vrij werken.

Wil je meer gaan exposeren?
Jazeker, zeker nu ik mijn opleiding positief heb afgerond sta ik nog meer achter mijn werk. Dat doet toch wel wat met je, dat is hartstikke leuk. Als je wilt exposeren kan dat elke week, maar ik wil net een stapje verder. Ik heb me onder andere aangemeld bij Pulchri en Kadmium.

  • Springtime
  • Springtime
  • Rural
  • Reconstruct
  • Reconstruct
  • Indian Summer
  • Indian Summer
  • Countryside
  • Countryside
Posted in In de Spotlight, Kunstenaars | Tagged , , , , , , , , | Reacties uitgeschakeld voor Maria Gruppelaar