Kunstenaars

Meriam Windmeijer

Het is een zegening, maar ook een vloek, vindt Meriam Windmeijer (Zoetermeer, 1961) over haar creatieve brein. Ze maakt foto’s, video’s en objecten. Deze kunstenares staat stevig in haar schoenen, maar tegelijk is ze heel zacht. Ze vindt dat er geen compromissen in kunst zijn te sluiten. Iets is pas klaar als zij dat ervaart, en niet als een ander dat zegt. Haar werk gaat over kwetsbaarheid en transformatie, bloei en verval. Gedroogde citroenschillen transformeert ze tot een prachtig groot kunstwerk. Maar ze kan ook heel klein werken. We hebben aan deze inspirerende kunstenares vijf vragen voorgelegd.

Als je een dag of nacht in een museum mocht doorbrengen welk museum zou dat dan zijn?
Ik vind museum De Pont heel mooi, omdat daar veel ruimte is. Ik hou van ruimtelijk en het komt daar zo mooi uit. Er zijn grote zalen, maar ook kleine cellen waarin ze vroeger wol verfden. In die cellen vind je pareltjes. Dat kunst in die kleine ruimtes ook zo groots kan zijn! Je hoeft het niet alleen maar van die grote ruimtes te hebben. Of ik een nacht in dat museum wil doorbrengen? Dan moet er wel een luxe bed staan haha.

Heb je zelf een werk gemaakt dat je absolute favoriet is?
Niet één werk in het bijzonder. Wat ik belangrijker vind, dat – zodra het werk af is – alles samenvalt. Dat het klopt en past bij de expositie. Ik ben nog steeds blij met ‘Boetekleed’, dat samen viel met de video ‘Cheen’. Dat past bij elkaar, hoort bij elkaar. Het is een worsteling geweest, maar toen het eindelijk klaar was en ik het kon opdragen aan mijn vader, dat maakte het heel bijzonder.

Wanneer ben je begonnen en hoe heeft zich dat ontwikkeld?
Ik ben altijd al in mijn hoofd bezig geweest. Aanvankelijk alleen creatief omdat ik te weinig discipline kon opbrengen. Ik kon mijn eigen kaders niet goed bepalen. Als ik met iets bezig ben, vergeet ik dat er een andere wereld is. Als je dat te lang doet, put je jezelf geestelijk en fysiek uit. Ik moest ouder worden zodat ik het gevoel had dat ik het – qua emotie – kon dragen. Lef hebben om te voelen: waar gaat het heen? Als je bezig bent met een boetekleed, leg je dat letterlijk een keer af. Ik moest volwassen worden om dat aan te kunnen. Die rust had ik vroeger niet. In 2010 ben ik serieus begonnen.

Ben je autodidact of heb je via opleiding, cursussen, workshops etc. je weg gevonden?
Ik heb cursussen gevolgd en ik heb onder meer twaalf jaar vormgeving in metaal gestudeerd bij de SKVR. Hoe ik daar bij kwam? Metaal gaf me stevigheid. De uitdaging van metaal is dat het zich niet zo makkelijk laat buigen. Dan moet je constructies gaan bedenken. Ik wilde het in beweging laten zijn, dat was mijn fascinatie. Monumentaal werk, werd er gezegd.

Toen het mij fysiek te zwaar werd , ben ik in 2010 naar de Vrije Academie gegaan. Daar heb ik mij kunnen ontwikkelen in masterclasses van kunstenaars. Op die manier ben ik geschoold. In september start ik met het vierde jaar van de Kunstacademie Haarlem/Leiden. Vooral om mezelf qua discipline en continuïteit verder te ontwikkelen. Ik ben nu bezig met een hemd van 3400 citroenen. Ik maak er wel eens grapjes over dat je nooit weet wanneer het de laatste zal zijn. Daar gaat het werk over. Soms weet je nog niet direct waar het naar toe gaat. Het is spannend en uitdagend. Als het mij raakt, weet ik dat het werk klaar is. Ik zie de uitdaging erin terug en ben blij met het eindresultaat.

Wie of wat inspireert je en waarom?
Eigenlijk gewoon het leven en gebeurtenissen in het leven. Louise Bourgeois en Marina Abramović zijn mijn grote voorbeelden. Marina heeft ‘The Artist is Present’ in New York gedaan. In 2010 heeft ze in Museum of Modern Art drie maanden lang in één bepaalde jurk op een stoel tegenover verschillende bezoekers gezeten en hen diep in de ogen gekeken. Hoe simpel en gewaagd is het om drie maanden lang in complete aanwezigheid daar te zitten. Dat emotioneert me. Dat vind ik ongekend. Dan vind ik je echt een groot kunstenaar. Dat je zoiets simpels om kan buigen naar zoiets indrukwekkends.

Op dit moment verzamelt Meriam Windmeijer gebruikte theezakjes en kassabonnen voor haar nieuwe kunstproject.

Posted in Kunstenaars | Tagged , , , , , , , , , , | Reacties uitgeschakeld voor Meriam Windmeijer
Adres

Zeezwaluwstraat 4, Den Haag

Info

http://www.artmeermade.nl

Workshops

Geen Workshops

Cursussen

Geen Cursussen