In de Spotlight

Peter Piket

Peter Piket (Arnhem, 1944) tekent zonder te aarzelen, zijn lijnen volgend. Vervolgens kleurt hij ze in met kleurpotlood. Voor zijn houten objecten maakt hij wel eerst een plan met een goede, leuke grap erin. “Ik heb in mijn leven heel wat gefiguurzaagd,” vertelt hij. Niet elektrisch, maar met de hand. Hij heeft de hoop dat iemand zijn werk oppikt en dat het dan in het groot te zien is in Den Haag. Verder is Peter Piket ook op andere gebieden creatief bezig; hij zingt in twee koren, regisseert en speelt  poppenkast. Hij schreef ook een boek waar hij nog een uitgever voor zoekt. We interviewen hem in zijn atelier bij KunstPost.

Als je een dag of nacht in een museum mocht doorbrengen welk museum zou dat dan zijn?
Het Gemeentemuseum in Den Haag. Ik vind het een mooi museum met een mooie collectie. Ik kom er ongeveer twee keer per jaar. Ik vind eigenlijk de landschapjes van Mondriaan heel erg mooi, die vierkantjes zeggen me niet zoveel dat gaat me snel vervelen.

Heb je zelf een werk gemaakt dat je absolute favoriet is?
Ja, het vergulde kalf. Dat is een kalf van hout op een plankiertje en die heeft gouden billen, uier en poep. Er zit onder meer een pak melk bij en een bidstoeltje; je kan bidden voor de vooruitgang. Dat heb ik ontworpen voor het ministerie van financiën naar aanleiding van een prijsvraag, maar er stond duidelijk bij dat het abstract moest zijn. Het is dus geweigerd. Ik vond het zelf wel grappig. Het staat bij mij thuis en het is echt een mooi beeld geworden.

Wanneer ben je begonnen en hoe heeft zich dat ontwikkeld?
Eigenlijk al vanaf de kleuterschool. Daar zat ik altijd op dezelfde stoel naast hetzelfde meisje te tekenen. Toen ik een jaar of twintig was, werd ik ziek en mijn moeder heeft toen een doosje olieverf gekocht. Daar ben ik toen mee gaan schilderen. Ik ben naar de Koninklijke academie gegaan voor een zaterdagochtendcursus, dat was in 1972/73. Daar heb ik toen de Waalsdorpervlakte geschilderd en wat grote schilderijen gemaakt, maar op een gegeven moment begonnen de chemische stoffen me tegen te staan. Toen ben ik overgegaan op inkt en later op een pen. En met hout ben ik ook een tijdje bezig, dat staat nu een beetje stil. Ik heb geen leuke ideeën op het moment. Vroeger had ik veel meer energie.

Ben je autodidact of heb je via opleiding, cursussen, workshops etc. je weg gevonden?
Ik heb vijf jaar op de Koninklijke academie les gehad en heb daar voornamelijk geschilderd. Je mocht doen wat je wilde, met een goeie docent erbij. Na de academie ben ik naar de Volksuniversiteit in Rotterdam gegaan, maar dat was een hele erge teleurstelling want dat had geen niveau. Verven met plakkaatverf enzo en vooral doen wat de meester zei.

Wie of wat inspireert je en waarom?
Nou, dat zou ik niet weten. Ik heb gewoon ideeën. Met tekenen neem ik me voor gewoon te gaan tekenen en dan is de ene beter dan de andere, je kan ze ook niet allemaal exposeren. Het is puur de fantasie. Dus ik heb helemaal geen inspiratie nodig. Ik ben natuurlijk wel begonnen met een boerderij of een boom tekenen. Ik heb ook wel met pastel gewerkt, dan maakte ik wel iets figuratief. Maar over het algemeen ga ik tekenen en zie ik wel wat er komt. De laatste tijd ben ik mijn tekeningen met kleurpotlood aan het inkleuren en deze verkopen wat beter.

  • 2015Peter_Piket2
Posted in In de Spotlight, Kunstenaars | Tagged , , , , , | Reacties uitgeschakeld voor Peter Piket